Unge nydanskere, der er født og opvokset i Danmark, har lige så høj ledighed som deres forældre
Det er velkendt, at indvandrere klarer sig dårligere på arbejdsmarkedet end danskerne. Det er ikke overraskende, da indvandrerne, der er kommet til Danmark, ikke kender samfundet, har en udenlandsk uddannelse eller manglende uddannelse og et andet modersmål.
På den baggrund vil det være rimeligt at forvente, at indvandrernes børn ville få en bedre tilknytning til arbejdsmarkedet end deres forældre. Da de gennem deres opvækst i Danmark får en dansk uddannelse, danske sprogkundskaber og kendskab til det danske samfund.
Sådan er det imidlertid ikke. I en undersøgelse foretaget af HK/Danmark af ledigheden blandt alle a-kassemedlemmer i perioden fra 2001-2009 viser det sig, at efterkommerne ikke er bedre integreret på arbejdsmarkedet end deres forældre.
I Danmark forklares indvandreres merledighed i forhold til den oprindelige befolkning med den enkeltes problemer med uddannelse[1] og sprogniveau. Men HK’s undersøgelse udfordrer denne forklaring.
- På trods af opvækst og uddannelse i Danmark er efterkommernes ledighed lige så høj som indvandrernes.
- Efterkommernes ledighed er markant højere end danskernes. I hele perioden fra 2001-2009 og på intet tidspunkt er efterkommernes ledighed begyndt at minde om danskernes.
- Det ser ud til, at ledigheden bestemmes af den ikke-vestlige oprindelse. Opvækst i Danmark, uddannelse og dansk sprog har tilsyneladende mindre betydning.
Link:
http://hk.dk/www/content/download/102092/1034273/file/Ledighed%20Nydanskere%207december2010.doc
1 Comment to 'HK: Arbejdsløshed skyldes ikke-vestlig oprindelse'
December 15, 2010
Der er nu ikke megen udfordring, når man ser de forslag som HK kommer med…..
“HK/Danmark foreslår derfor
At opmærksomheden på forskelsbehandling og diskrimination på arbejdsmarkedet øges.
At opmærksomheden på både unge indvandreres og efterkommeres frafald og faglige kvalifikationer i dansk øges i erhvervsuddannelserne, gennem mentorordninger og sproglig støtteundervisning, lektiecafeer og modersmålsunderstøttet undervisning.
At folkeskolen øger fokus på dansk som 2.-sprog, gennem efteruddannelse af lærerne, skemalægning af dansk som 2.-sprog og modersmålsunderstøttet undervisning i klasserne og lektiecafeerne. ”
Med andre ord…. først nævner man diskrimination…, dernæst at vi skal lave særlige støtte ordninger og til slut at dansk som 2 ( wtf !!) skal opgraderes…
Leave a comment